Diz Cerrahisi

DİZ CERRAHİSİ

Dizde Kireçlenme (Osteoartrit) = Gonartroz

Artrit veya kireçlenme diz eklem kıkırdağının yapısının bozulması ve eklemin fonksiyonlarının bozulmasıdır. Kireçlenmelerde kıkırdakla beraber menisküslerde yırtıklar, eklem yüzeylerinin bozulması, kemik çıkıntıların oluşumu da genellikle birlikte olur. Kireçlenen dizde ağrı başlar. İlerleyen zamanda eklem hareketleri kısıtlanır ve kireçlenme ilerledikçe bacaklar sağa veya sola eğrilmeye başlar.

Kireçlenmede hastalar öncelikle ağrıdan yakınırlar. Ağrı başlangıçta uzun süre ayakta kalındığında, uzun yürüyüş sonrasında başlar, ağrı kesicilerin yardımıyla geçer. Zamanla ağrı daha kısa yürüyüşlerden sonra, daha kısa ayakta kalındığında bile diz ağrıları artar ağrı kesici yardımıyla da geçmez. Diz ağrılarının ileriki evresinde ağrı sürekli bir hal alır ve hiçbir ilaç ile kontrol edilemez. Hasta yürümekten sakınır, evden çıkmakta zorlanmaya başlar, zorunlu ihtiyaçlarını bile güçlükle veya yardım alarak giderirler.

Dizde kireçlenme uyluk kemiği ile kaval kemiği arasındaki eklem veya her ikisinde de olabilir. Diz kapağı altındaki kireçlenmeleri belirgin hastalarda düz yolda yürürken yakınmalar nispeten daha azken; merdiven inip çıkarken, eğilip kalkarken veya yokuş inerken çıkarken daha belirgindir. Ana eklem sorunlarında ağrı ayakta kalındığında ve yürüyüş sırasında daha belirgindir.

Kireçlenme ilerleyici bir hastalıktır, yıllar içinde problemler artacaktır. Kireçlenme tanısı cerrah tarafından, ayakta çekilen diz röntgenleri, diz kapağı röntgenleri ve cerrahın muayenesi ile konulur.

ARTROSKOPİK DİZ CERRAHİSİ

Artroskopi dizdeki hasarlı menisküsün tümünün ya da bir bölümünün temizlenmesi ve menisküsün tedavi edilmesi artroskopik diz cerrahisinin alanına girer. Çapraz bağlar diz ekleminin içinden uyluk(femur) ve kaval(tibia) kemiğini bağlar. Bu bağlar kısa bir halat gibi bu iki kemiği sıkıca birbirine bağlar, diz bükülürken ve düzken gerekli olan sabitliği sağlarlar. Önde bulunana ön çapraz bağ (ACL), arkada olanaarka çapraz bağ (PCL) denir.

Artroskopi, ortopedide en sık yapılan cerrahi uygulamadır. Yöntem olarak yüksek çözünürlüklü bir kamera ve ekran kullanılır. Diz kapağı kenarından çok küçük bir kanal ile giriş yapılır. Diz içine bu küçük girişten kamera yerleştirir ve ekrandan görüntü elde edilir. Bu teknik sayesinde ekrandan menisküs, ön çapraz bağ, arka çapraz bağ, eklem yüzeyleri vs... anatomik yapılarını çok detaylı incelenmesi ve onarımı sağlanır.
Hastalığın başlangıç dönemlerinde ağrı kesici ilaçlar ve fizik tedavi uygulamaları şikayetlerin azalmasına yardımcı olurken ilerlemiş olgularda bu tedaviler ağrıları geçiremez ve cerrahi olarak tedavi edilmeleri gerekir.

Ön Çapraz Bağ (ACL) Yaralanmaları
Ön çapraz bağ, tıbianın femura oranla öne kaymasını ve tıbianın dönme hareketini engeller.
  • Ani yön değiştirme
  • Koşarken, kayarken yavaşlama
  • Zıplama sonrası yere inerken
  • Dize direkt darbe gibi durumlarda ön çapraz bağ yaralanmaları gerçekleşebilir.
  • Menisküs Yırtığı Belirtileri
  • Dizde ağrı
  • Diz içinde sıvı birikmesi sonucu dizde şişlik
  • Bacağı bükerken ve gererken zorlanma hissi